Porady dla konsumentów zamieszczane są na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Inspekcja Handlowa -Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Ostrołęce
tel. 29 7605875
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kampania Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina
25.10.2016
Kampania Społeczna Rzecznika Praw Pacjenta pt. "Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina" -
(Więcej w pliku PDF)Stanowisko Rzecznika Finansowego i Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
16.05.2016
w sprawie interpretacji art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim
(Więcej w pliku PDF)
Wymiana okien i drzwi - porady dla konsumentów
24.02.2016
W przypadku rezygnacji z zawartej umowy firma pobranego zadatku nie zwraca – w umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorcy takie postanowienie jest niezgodne z prawem. UOKiK radzi, o czym warto pamiętać, gdy zlecamy wymianę okna lub drzwi
(Więcej w pliku PDF)
Etykiety - nowe przepisy
12.12.2014
Inspekcja Handlowa skontrolowała najtańsze produkty spożywcze. Najwięcej zastrzeżeń wzbudziło nieprawidłowe oznakowanie. O tym, jakie informacje znajdziemy na opakowaniu, UOKiK przypomina dzień przed rozpoczęciem obowiązywania nowych przepisów dotyczących etykiet. Większa czcionka, wyraźna informacja o alergenach, czy data zamrożenia żywności – to tylko niektóre ze zmian.
(Więcej w pliku PDF)
Vision Express - wyrok sądu
25.11.2014
Sklepom internetowym nie wolno zastrzegać, że odstąpienie od umowy jest możliwe tylko gdy zwracany towar jest nieużywany oraz w oryginalnym i
nienaruszonym stanie. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał decyzję Prezesa UOKiK
(Więcej w pliku PDF)
Edukacja konsumencka w wakacje
08.08.2014
Kto to jest świadomy konsument? To bohater gry, która polega na kupowaniu. Czy uda się zdobyć wszystko, czego potrzebuje? Czy wystarczy pieniędzy, by wykonać zadanie i wygrać? Więcej na specjalnej stronie UOKiK www.konsumenckieabc.pl
(Więcej w pliku PDF)
Sezonowe wyprzedaże - porady UOKiK
03.07.2014
Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu towaru, który kupiliśmy pod wpływem impulsu zachęceni jego obniżoną ceną. U progu sezonu letnich wyprzedaży UOKiK przypomina o prawach handlowców i konsumentów
(Więcej w pliku PDF)
USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA
25.03.2014
Nieudana transakcja w internecie? Każdy z nas będzie mógł w ciągu 14 dni zwrócić produkt kupiony online. Ponadto, koszty zakupu usług i towarów w sieci nie będą już dla klientów zaskoczeniem. Regulacje będą takie same w całej Unii Europejskiej. Co jeszcze się zmieni?
(Więcej w pliku PDF)
Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
18.12.2013
Grudzień i styczeń na rynku telekomunikacyjnym to tradycyjnie czas świątecznych promocji i nowych ofert. Jest to także okres kiedy często przenosimy numer telefoniczny do nowego operatora. Krok po kroku przedstawiamy jak przenieść numer do nowego operatora.
Prawo telekomunikacyjne umożliwia Abonentom zmianę operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu.
(Więcej w pliku PDF)
Ruszył portal ezakupy.uokik.gov.pl
06.12.2013
Konsumencie, czy robiąc zakupy w sieci zastanawiasz się jaki jest termin na oddanie pełnowartościowego towaru? A może nie wiesz kto ponosi koszty przesyłki w przypadku reklamacji? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań związanych z transakcjami internetowymi znajdziesz na nowym portalu ezakupy.uokik.gov.pl stworzonym z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
(Więcej w pliku PDF)
Jak złożyć reklamację usługi telekomunikacyjnej?
12.11.2013
Prezentujemy najnowszy film edukacyjny przygotowany przez Centrum Informacji Konsumenckiej UKE. Przybliżamy w nim m.in. zasady zgłaszania reklamacji oraz uprawnienia konsumentów usług telekomunikacyjnych.
(Więcej w pliku PDF)
nc+ - postępowanie UOKIK
02.04.2013
Czy ITI Neovision jednostronnie zmieniając cenę i ofertę programową telewizji n na ofertę nc+ tym abonentom, którzy zawarli umowy na czas oznaczony naruszyła zbiorowe interesy konsumentów – wykaże postępowanie UOKiK
(Więcej w pliku PDF)
UOKiK wygrywa w Sądzie Apelacyjnym - pobieraczek.pl
29.03.2013
Właściciele portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w błąd – Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości blisko 240 tys. zł. Pomoc konsumentom zapewnia bezpłatna infolinia 800 007 707
(Więcej w pliku PDF)
Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz
26.11.2012
W poniedziałek, 26 listopada startuje kampania społeczna „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. „chwilówek”, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa.
(Więcej w pliku PDF)
Oznakowanie opon - nowe przepisy
30.10.2012
Od 1 listopada na sprzedawanych w Polsce oponach pojawią się obowiązkowe oznaczenia informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Wymogi te będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej
(Więcej w pliku PDF)
BEZPŁATNE E-PORADY DLA KONSUMENTÓW
20.07.2012
Konsumencie, masz problem? Już działa specjalny adres e-mailowy porady@dlakonsumentow.pl, który umożliwia uzyskanie bezpłatnej pomocy prawnej.
Uruchomiony z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym ze sposobów na zdobycie wiedzy przydatnej konsumentom w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą
(Więcej w pliku PDF)
Upadłość biur podróży - prawa konsumentów
04.07.2012
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że w przypadku upadłości biura podróży ochronę turystom zapewnia ustawa o usługach turystycznych, a specjalną procedurę uruchamia Marszałek Województwa właściwego dla siedziby biura podróży
(Więcej w pliku PDF)
UOKiK wygrywa w sądzie - PZU Życie
28.06.2012
Przyjęta przez PZU Życie definicja zawału serca mogła uniemożliwiać ubezpieczonym wypłatę odszkodowania – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Utrzymana została również kara finansowa nałożona na ubezpieczyciela, która wyniosła blisko 4 mln zł
(Więcej w pliku PDF)
PORADNIK KONSUMENTA NA RYNKU PASAŻERSKICH PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH
08.06.2012
Podróżnemu, niezależnie od celu podróży, jak i wynikającego z tego statusu pasażera (tj. czy jest on konsumentem, czy też przedsiębiorcą odbywającym podróż służbową) przysługuje szereg uprawnień, zarówno przed rozpoczęciem podróży, w jej trakcie, jak i po jej zakończeniu. Uprawnieniom pasażerów odpowiadają stosowne obowiązki przewoźników, które w sposób syntetyczny zostały przedstawione poniżej.
(Więcej w pliku PDF)
Planujesz wakacje za granicą? Zanim wyjedziesz warto wiedzieć!
08.06.2012
Jeśli nie zawierasz umowy na piśmie i jedynym potwierdzeniem jej zawarcia jest dowód zapłaty, zadbaj o to, aby posiadać foldery/ulotki/katalogi z opisem Twojej wycieczki; jeśli umowę zawarłeś przez Internet zapisz umowę, emaile i zrzut ekranu na swoim komputerze.
(Więcej w pliku PDF)
KRAJOWE PRZEWOZY LOTNICZE PORADNIK DLA KONSUMENTÓW
08.06.2012
Euro 2012 – 12 Praw pasażerów linii lotniczych Bydgoszcz, maj 2012
WAŻNY KOMUNIKAT: Wszyscy pasażerowie proszeni są o przygotowanie się do lotu. Celem ułatwienia przygotowań, proponujemy zapoznanie się z niniejszym poradnikiem.
(Więcej w pliku PDF)
Pobieraczek.pl - kolejna decyzja UOKiK
07.05.2012
Zastraszenie, bezprawne groźby, wprowadzenie w błąd – to skutki kolejnych praktyk stosowanych przez spółkę Eller Service właściciela portalu pobieraczek.pl, które zakwestionowała Prezes Urzędu. Pomoc poszkodowanym zapewnia bezpłatna infolinia 800 007 707
(Więcej w pliku PDF)
ZAKUPY U AKWIZYTORA
20.04.2012
Zakupy na pokazach, czy od akwizytora rządzą się specjalnymi zasadami. Kupujący mogą zrezygnować z produktu w ciągu 10 dni, a sprzedawca powinien wcześniej poinformować o tym prawie konsumenta. O tzw. zakupach poza lokalem przypomina najnowsza decyzja Prezes UOKiK
(Więcej w pliku PDF)
USŁUGI GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI - PORADNIK DLA KONSUMENTÓW
16.03.2012
Co konsument powinien wiedzieć w zakresie obowiązujących przepisów prawa przed podpisaniem umowy na wywóz odpadów komunalnych
(Więcej w pliku PDF)
UOKIK WYGRYWA W SĄDZIE – POBIERACZEK.PL
29.02.2012
Właściciele portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w błąd – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Utrzymana została również kara finansowa w wysokości blisko 240 tys. zł
(Więcej w pliku PDF)
NIE BĄDŹ JELEŃ, WEŹ PARAGON
16.01.2012
Trochę czasu, znajomość podstawowych praw konsumentów oraz dowód zakupu – to niezbędny zestaw podczas składania reklamacji. Łatwiej dochodzić swoich praw, gdy mamy paragon. Warto o tym pamiętać, kupując nie tylko na zimowych wyprzedażach
(Więcej w pliku PDF)
Ogłoszenie o wszczęciu postępowania grupowego.
30.12.2011
Przed Sądem Okręgowym w Łodzi toczy się postępowanie grupowe w sprawie z powództwa Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie jako reprezentanta grupy o ustalenie odpowiedzialności Banku za nienależyte wykonanie umowy. W dniu 28 grudnia 2011 r. Sąd wydał postanowienie o zarządzeniu ogłoszenia o wszczęciu postępowania grupowego. Postanowieniem tym Sąd ustalił treść ogłoszenia jakie zostanie zamieszczone we wtorkowym wydaniu Gazety Wyborczej w części Komunikaty. Ogłoszenie ukaże się w któryś wtorek stycznia 2012. W ciągu 2 miesięcy od dnia ukazania się ogłoszenia będzie możliwość przystąpienia do grupy nowych członków – obecnie grupa liczy 894 osoby ze wszystkich stron Polski.
W załączeniu treść ogłoszenia ustalona przez Sąd. W przypadku pytań konsumentów o tę sprawę – proszę o kontakt :
www.konsument.um.warszawa.pl
lub adres e-mail konsument@um.warszawa.pl
(Więcej w pliku PDF)
BEZPIECZNE ZABAWKI OD MIKOŁAJA?
06.12.2011
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich przypomina, aby okresie świątecznym zwracać uwagę na bezpieczeństwo kupowanych produktów, a szczególnie zabawek, które muszą być nie tylko „fajne”, ale przede wszystkim bezpieczne dla naszych dzieci. Gdzie sprawdzić, czy produkt jest bezpieczny, jak czytać oznaczenia produktów i wiele innych przydatnych informacji można znaleźć na stronie kampanii edukacyjnej Stowarzyszenia na www.bezryzka.skp.pl
(Więcej w pliku PDF)
Umowy telekomunikacyjne bez tajemnic
01.12.2011
Czytelne, zrozumiałe i jasne dla każdego konsumenta – takie powinny być umowy z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Z doświadczeń Urzędu wynika, ze nie zawsze abonent może na to liczyć. Dlatego UOKiK przygotował opracowanie poświęcone dobrym praktykom na rynku telekomunikacyjnym
(Więcej w pliku PDF)
KUPUJ BEZ RYZYKA - Nowa kampania edukacyjna Stowarzyszenia Konsumentów Polskich
04.10.2011
Wybuchająca zapalniczka, grzechotka, z której groszki wpadają wprost do malutkiej buzi dziecka, niebezpieczny samochód – niestety, my konsumenci nie możemy się czuć całkiem bezpieczni mimo, iż bezpieczeństwo gwarantują nam przepisy i instytucje państwowe.
(Więcej w pliku PDF)
Przed pierwszym dzwonkiem - co warto wiedzieć?
25.08.2011
Przed rozpoczęciem roku szkolnego rodzice wraz z dziećmi kompletują wyprawkę szkolną. Podręczniki, zeszyty, kredki, a coraz częściej także telefony, laptopy – to tylko przykłady rzeczy, które znajdą się w niejednym tornistrze. Czy zawsze wiemy jak je wybrać? Przed pierwszym dzwonkiem – co warto wiedzieć przypominają wspólnie urzędy i instytucje
(Więcej w pliku PDF)
Kupując w sieci - pamiętaj o swoich prawach
04.08.2011
Bezprawne obciążanie kosztami w związku ze zwrotem zakupionego towaru, skracanie ustawowego terminu na złożenie reklamacji – to niektóre z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk przedsiębiorców zajmujących się handlem na odległość
(Więcej w pliku PDF)
NIE BĄDŹ JELEŃ, WEŹ PARAGON
08.07.2011
Utrudnienia w reklamacji zepsutego telewizora, wadliwego pontonu czy biletu na mecz, który się nie odbył. Możliwe? Gdy nie masz dowodu zakupu, dochodzenie praw jest trudniejsze. Najprostszym z nich jest paragon. Powinniśmy go otrzymać niezależnie od tego, gdzie robimy zakupy.
(Więcej w pliku PDF)
Wielkanocne jaja - czy wiesz, co kupujesz?
14.04.2011
Czekolada przeterminowana o ponad 200 dni, gotowe ciasto ze sklepu z zakalcem, spleśniałe bakalie mogą zepsuć wielkanocne przygotowania niejednej pani domu. Wszystkim przygotowującym się do wielkanocnych zakupów UOKiK przypomina o tym jak wybierać produkty spożywcze
Barszcz czerwony na Mazowszu, zupa ze święconki w Małopolsce, żurek wielkopolski — mimo różnych tradycji i zwyczajów wszystkie wielkanocne stoły zawsze uginają się pod obfitością potraw. Co zawiera majonez light? Jak wybierać gotowe ciasta, gdy zabraknie czasu na upieczenie mazurków? Przed zbliżającymi się świętami na te pytania odpowiadają Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa.
(Więcej w pliku PDF)
Poradnik dla konsumentów
31.03.2011
Poniżej zamieszczone informacje mogą okazać się przydatne konsumentom dokonującym zakupów w Internecie lub też decydującym się na zawarcie albo zmianę umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub umowy sprzedaży telefonu lub modemu z wykorzystaniem strony internetowej albo telesprzedaży.
(Więcej w pliku PDF)
Telekomunikacyjne haczyki
25.03.2011
Utrudnianie przeczytania umowy przed jej podpisaniem, podawanie błędnych informacji o prawach abonentów – to tylko niektóre praktyki dwóch spółek telekomunikacyjnych, które zakwestionowała Prezes UOKiK
(Więcej w pliku PDF)
Bilet na mecz z internetu? Zobacz jakie masz prawa
17.03.2011
Duży wybór, niższa cena, oszczędność czasu – to główne zalety zakupów w sieci. Rządzą się one jednak swoimi prawami. Jakimi? Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe, czy kulturalne UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o tym, jakie mamy prawa
(Więcej w pliku PDF)
8 zasad bezpiecznych zakupów online w Polsce i za granicą
10.03.2011
Zamierzasz kupić prezenty w sieci, by uniknąć tłumów i kolejek w centrach handlowych? Obawiasz się jednak, że produkty nie dotrą na czas lub padniesz ofiarą oszustwa? Prawnicy ECK Polska podpowiadają, jak bezpiecznie dokonywać zakupów w Internecie, by uniknąć rozczarowań.
(Więcej w pliku PDF)
Turystyka - prawa konsumentów
31.01.2011
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że sytuacje, których ani konsument, ani biuro podróży nie mogą przewidzieć – np. niespodziewane zdarzenia atmosferyczne, ataki terrorystyczne, zamieszki, konflikty – nie zwalniają organizatora wyjazdu z udzielenia pomocy przebywającym na urlopie turystom. Prawa wyjeżdżających oraz obowiązki organizatorów określa szczegółowo ustawa o usługach turystycznych.
(Więcej w pliku PDF)
Ubezpieczyciel ukarany za niedozwolone praktyki
20.01.2011
Generali Towarzystwo Ubezpieczeń stosuje klauzule naruszające zbiorowe interesy konsumentów – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 600 tysięcy złotych. Zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowienia ubezpieczyciel stosuje w umowach autocasco od 2008 roku
(Więcej w pliku PDF)
Produktopodobne? - Kontrola Inspekcji Handlowej
18.01.2011
Czy wiesz, jakie produkty spożywcze wkładasz do koszyka? W trakcie kontroli prowadzonych na zlecenie UOKiK 5 proc. sprawdzonych produktów spożywczych wzbudziło zastrzeżenia Inspekcji Handlowej, ponieważ były zafałszowane
(Więcej w pliku PDF)
Problem Konsumenta jest następujący:
Robiłam zakupy w dużym sklepie odzieżowym w Ostrołęce. Kupiłam m.in. bawełnianą koszulkę za 6,99 zł. Przed wyjściem ze sklepu, jak zwykle obejrzałam paragon. I zobaczyłam, że zapłaciłam za tę koszulkę nie 6,99 a 7,99 zł. Podeszłam do ekspedientki i zapytałam, która cena jest tą obowiązującą. Odparła, że ta z komputera. Zapytałam zatem, skąd różnica. Pani powiedziała, że sklep jest tak duży, że czasem nie zdążą zmienić metek. Szczerze mówiąc, zdziwiło mnie to wyjaśnienie. Co Pan o tym sądzi?
(Więcej w pliku PDF)
Przesyłaj bezpiecznie
16.12.2010
Czekasz na przesyłkę ekspresową, która się opóźnia? Masz problem ze złożeniem reklamacji w przypadku nienależycie wykonanej usługi? UOKiK razem z UKE i ECK przypomina przed Świętami o prawach konsumentów korzystających z usług kurierów.
(Więcej w pliku PDF)
Klauzule nie z tej ziemi
10.12.2010
Pasażer komunikacji miejskiej odpowiada za wadliwe działanie kasowników? Wszystkie prace studenta podczas nauki są własnością uczelni? Korzystając z siłowni, ćwiczysz na własne ryzyko, ponieważ klub nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne urazy? Chociaż ich stosowanie jest wbrew prawu, takie postanowienia możemy znaleźć w wielu umowach. UOKiK przypomina czym jest rejestr klauzul niedozwolonych
(Więcej w pliku PDF)
Jaki sposób reklamacji wybrać po zakupie towaru z wadami
6.12.2010
Gdy zakupiona rzecz posiadała wady i zepsuła się, klient może złożyć reklamację u sprzedawcy i domagać się naprawy, wymiany, a nawet zwrotu pieniędzy. Zamiast tego może skorzystać z uprawnień przysługujących mu z gwarancji.
(Więcej w pliku PDF)
Niezgodna z prawem presja na dłużnika
16.11.2010
Warszawska spółka Intrum Justitia wywierała na dłużników niedopuszczalną presję, kierując do nich pisma, które wprowadzały w błąd. Działania te naruszały zbiorowe interesy konsumentów – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę karę w wysokości ponad 220 tys. zł.
(Więcej w pliku PDF)
Kosztowne smsy
03.11.2010
Nagroda już czeka. Wystarczy jeden sms. Przelew zostanie zrealizowany. Takie wiadomości dostaje wielu konsumentów. Ilu z nich otrzymało gwarantowaną nagrodę? Z tym bywa różnie. Prezes Urzędu prowadzi obecnie osiem postępowań dotyczących konkursów smsowych i wszczęła właśnie kolejne
(Więcej w pliku PDF)
Ceny SMS możesz poznać sam
SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł. Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1zł netto.
(Więcej w pliku PDF)
Niedozwolone klauzule telekomunikacyjne
29.10.2010
Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia – to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez spółkę PTK Centertel. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK.
(Więcej w pliku PDF)
Usługi turystyczne - zmiana przepisów
17.09.2010
Nowe zasady składania reklamacji, większa ochrona konsumentów na wypadek niewypłacalności organizatora, a także kary dla nieuczciwych pilotów wycieczek - to niektóre zmiany w ustawie o usługach turystycznych, które wchodzą dziś w życie.
Pierwszy dzwonek
01.09.2010
Trzy miliony polskich nastolatków regularnie dostaje kieszonkowe, mając do wydania blisko 160 mln zł miesięcznie. Czy mogą jednak kupić każdą rzecz? Przed pierwszym dzwonkiem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach najmłodszych konsumentów i ich rodziców
Na wakacjach surfuj i rozmawiaj bez obaw, KE nakazała obniżenie cen w roamingu
To już koniec przykrych niespodzianek na rachunkach za telefon komórkowy. Od 1 lipca korzystanie z Internetu przez sieć komórkową za granicą będzie znacznie tańsze. Spadną też ceny rozmów w roamingu: koszt minuty połączenia wychodzącego będzie niższy o 10%, zaś przychodzącego – o ponad 20%.
(Więcej w pliku PDF)
Co zrobić, gdy nasz bagaż zostanie zniszczony lub zagubiony przez linie lotnicze?
Prawie 30% skarg, jakie trafiają do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy spraw związanych z transportem, głównie zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze. Co zrobić, jeśli podczas wakacyjnej podróży nasza walizka zaginie lub zostanie zniszczona w trakcie przeładunku? Oto kilka podstawowych informacji i porad.
(Więcej w pliku PDF)
10 przykazań konsumenta na wakacjach
Wakacje tuż tuż… biura podróży kuszą błogim wypoczynkiem pod palmami w towarzystwie egzotycznych drinków. Co zrobić, by wymarzony urlop nie okazał się pasmem rozczarowań, a powrót z zagranicznej wycieczki wypełniony był bagażem pozytywnych wspomnień? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jak zaplanować urlop idealny. Oto praktyczne wskazówki w formie 10 konsumenckich przykazań.
(Więcej w pliku PDF)
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
21.06.2010
Jak sprawdzić, czy autobus, którym jedziemy na wycieczkę jest bezpieczny? Co zrobić w przypadku opóźnienia samolotu? Dlaczego warto postarać się o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego? Czy cena wycieczki może się zmienić? Jakich pamiątek nie możesz przywozić z wakacji? Na te pytania i inne pytania odpowiada dziś dziewiętnaście instytucji.
(Więcej w pliku PDF)
Modnie, wygodnie, bezpiecznie - Raport z kontroli wyrobów włókienniczych
22.06.2010
Co powinniśmy znaleźć na wszywce lub etykiecie ubrania? Informację o składzie surowcowym i sposobie konserwacji. Czego nie powinny zawierać ubrania? Metali takich jak kadm, ołów i nikiel. Jak wygląda to w rzeczywistości? Różnie. Co trzeci produkt włókienniczy sprawdzony przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK wzbudził zastrzeżenia
(Więcej w pliku PDF)
Rodzaj umowy a prawa konsumentów
Podejmując decyzje rynkowe konsument powinien pamiętać, że zawiera umowy. Musi mieć też świadomość, jakiego rodzaju zawiera umowę, bowiem od tego zależą jego prawa i sposób postępowania reklamacyjnego.
Zakupy i zwroty
Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że po dokonaniu zakupu, bez zgody sprzedawcy nie będziemy mogli rzeczy zwrócić ani wymienić na inną. Ta zasada dotyczy towarów, z którymi „nic się nie dzieje”, po prostu okazało się, że nam nie pasują, przestały się podobać po przyniesieniu do domu lub – co niestety zdarza się w okresie świątecznym – okazują się zupełnie nietrafione jako prezenty.