Statut Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki tekst ujednolicony
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Statut Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki, zwany dalej Statutem, określa zasady działania Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki oraz tryb wyborów jej Członków.
§ 2.
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
-
Radzie Miasta, należy przez to rozumieć Radę Miasta Ostrołęki,
-
Prezydencie, należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Ostrołęki,
-
Radzie, należy przez to rozumieć Młodzieżową Radę Miasta Ostrołęki,
-
Przewodniczącym, należy przez to rozumieć Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki,
-
Wiceprzewodniczącym, należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki,
-
Komisji, należy przez to rozumieć Komisje Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki,
-
Prezydium, należy przez to rozumieć Prezydium Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki.
§ 3.
-
Rada jest reprezentacją młodzieży uczącej się na terenie Miasta Ostrołęki.
-
Rada jest organem o charakterze konsultacyjnym organów Miasta Ostrołęki w sprawach dotyczących młodzieży ostrołęckich szkół ponadpodstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych i uczelni wyższych.
-
Siedzibą Rady jest Miasto Ostrołęka.
§ 4.
Rada posługuje się logiem i pieczęcią z napisem: „Młodzieżowa Rada Miasta Ostrołęki”.
§ 5.
-
Członkowie Rady wybierani są zgodnie z Ordynacją Wyborczą, stanowiącą załącznik do Statutu.
-
Kadencja Rady trwa 2 lata licząc od dnia wyborów.
-
Podstawą pracy Rady jest społeczna praca Członków Rady.
-
Członkostwa w Radzie nie można łączyć z mandatem radnego Miasta.
-
Rada jest niezależna politycznie i światopoglądowo.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§ 6.
Celem działania Rady jest upowszechnianie idei samorządowej i postaw demokratycznych wśród młodzieży oraz zwiększenie aktywności młodych ludzi w Ostrołęce.
§ 7.
Rada realizuje swoje cele poprzez:
-
wyrażanie opinii, postulatów i wniosków w sprawach istotnych dla środowiska młodzieżowego Miasta Ostrołęki,
-
opiniowanie uchwał i zamierzeń samorządowych dotyczących młodzieży, o ile organy Miasta wystąpią o taką opinię,
-
inicjowanie działań dotyczących życia młodych ludzi w Ostrołęce,
-
podejmowanie działań w zakresie upowszechniania idei samorządowej,
-
inspirowanie i koordynowanie inicjatyw młodych ludzi,
-
prowadzenie działalności informacyjno-doradczej,
-
nawiązywanie współpracy z młodzieżą gmin partnerskich oraz organizacjami młodzieżowymi w kraju i za granicą, działającymi na rzecz młodzieży w ramach współpracy prowadzonej przez Miasto Ostrołękę.
§ 8.
-
Do właściwości Rady należy:
-
uchwalanie programu działania Rady,
-
powoływanie komisji i określenie ich zadań,
-
wybór i odwoływanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza Rady,
-
stwierdzenie wygaśnięcia mandatu Członka Rady,
-
podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii, postulatów i wniosków w sprawach istotnych dla środowiska młodzieżowego miasta Ostrołęki.
-
Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady.
Rozdział 3
Skład Rady
§ 9.
-
Członkami Rady mogą być reprezentanci szkół ponadpodstawowych, szkół artystycznych, Specjalnego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego w Ostrołęce oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Ostrołęce.
-
W skład Rady wchodzi 23 radnych.
Rozdział 4
Organy Rady
§ 10.
Rada wybiera następujące organy:
-
Prezydium Rady,
-
Komisję Rewizyjną,
-
Komisje.
§ 11.
-
Organem wykonawczym Rady jest Prezydium, powoływane uchwałą Rady spośród jej członków na okres kadencji Rady. Prezydium składa się z Przewodniczącego Rady, dwóch Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza.
-
Kandydatem do Prezydium może być Członek Rady, który jest obecny na sesji i wyraża zgodę na kandydowanie.
-
Rada wybiera Prezydium bezwzględną większością statutowego składu Rady, w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Prezydium Rady wybierane jest na pierwszej sesji Rady.
-
Głosowanie na Wiceprzewodniczących przebiega jednocześnie. Wiceprzewodniczącymi zostają dwie osoby, które uzyskały najwyższą liczbę głosów. W przypadku uzyskania jednakowej liczby głosów uniemożliwiającej dokonanie wyboru dwóch Wiceprzewodniczących, zarządza się ponowne głosowanie.
-
Rada może odwołać członka Prezydium lub cały skład Prezydium większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu tajnym, na wniosek Przewodniczącego lub co najmniej 1/4 Członków Rady. Wniosek musi zawierać uzasadnienie.
-
Wniosek o odwołanie Członka Prezydium lub całego Prezydium, Rada rozpatruje na kolejnej sesji, nie później niż przed upływem 60 dni od dnia złożenia wniosku.
-
Jeżeli wniosek o odwołanie członka Prezydium lub całego Prezydium nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od poprzedniego głosowania.
-
Członek Prezydium może zrezygnować z pełnionej funkcji w Prezydium poprzez złożenie pisemnej rezygnacji.
-
W przypadku rezygnacji lub odwołania członka Prezydium lub całego Prezydium pełnią oni swoje obowiązki do czasu powołania nowego członka Prezydium lub Prezydium. Nowi członkowie Prezydium w czasie kadencji powoływani są w trybie, o którym mowa w ust. 3.
-
Prezydium ustępującej kadencji pełni swoje obowiązki do czasu powołania Prezydium kolejnej kadencji.
§ 12.
Do zadań Prezydium należy w szczególności:
-
przygotowanie projektów uchwał Rady,
-
określanie sposobu wykonania uchwał,
-
realizacja uchwał Rady.
§ 13.
W realizacji zadań Rady Prezydium podlega wyłącznie Radzie.
§ 14.
Do kompetencji i zadań Przewodniczącego Rady należy:
-
kierowanie bieżącymi sprawami Rady, organizowanie pracy Prezydium oraz reprezentowanie Rady na zewnątrz,
-
podejmowanie decyzji w imieniu Rady w sytuacjach nagłych, po konsultacji z właściwym ze względu na zakres kompetencji członkiem Prezydium lub przewodniczącym komisji,
-
zwoływanie sesji Rady, przygotowanie porządku obrad, przewodniczenie obradom,
-
(uchylony).
§ 15.
-
Do kompetencji i zadań Wiceprzewodniczących należy koordynacja działań komisji.
-
W razie nieobecności Przewodniczącego, kierowanie obradami Rady obejmuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem chyba, że Przewodniczący wskaże innego z nich.
-
W przypadku czasowej niemożności wykonywania zadań przez Przewodniczącego, jego kompetencje i zadania przejmuje Wiceprzewodniczący upoważniony pisemnie przez Przewodniczącego, a gdy takie upoważnienie nie zostało wystawione, Prezydium wskazuje Wiceprzewodniczącego, który czasowo przejmie kompetencje i zadania Przewodniczącego.
§ 16.
Do kompetencji i zadań Sekretarza Rady należy:
-
prowadzenie dokumentacji Rady,
-
(uchylony),
-
sporządzanie protokołów z sesji Rady i posiedzeń Prezydium.
§ 17.
-
Dla kontrolowania działalności Prezydium, Rada powołuje Komisję Rewizyjną zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
-
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi pięciu radnych.
-
W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Prezydium.
-
Komisja Rewizyjna opiniuje wnioski Rady o odwołanie członka Prezydium lub całego Prezydium.
-
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.
-
Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek Przewodniczącego o odwołanie członków Prezydium.
-
Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek o odwołanie Członka Rady.
-
Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego spośród członków Komisji. Wybór Przewodniczącego podlega zatwierdzeniu przez Radę.
-
Komisję Rewizyjną można odwołać na wniosek Prezydium lub 1/4 liczby członków Rady
w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
§ 18.
-
Rada może powołać ze swego grona stałe i doraźne komisje, których celem jest wykonywanie określonych zadań wynikających z uchwały Rady.
-
Skład osobowy komisji stałej, zakres jej działania określa uchwała Rady.
-
Skład osobowy komisji doraźnej, zakres jej działania i termin realizacji zadań określa uchwała Rady.
-
Na wniosek złożony przez Członka Rady, Rada może dokonać zmian w składzie komisji.
-
Komisja może występować z inicjatywą uchwałodawczą.
Rozdział 5
Członkowie Rady
§ 19.
-
Członek Rady może wykonywać swoje czynności po złożeniu na pierwszej sesji uroczystego ślubowania o następującej treści: „Uroczyście ślubuję, że jako Członek Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki będę pracować dla dobra i pomyślności młodzieży Miasta Ostrołęki, będę działać zawsze w zgodzie z prawem oraz z interesami młodzieży – godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań Rady”.
-
Po odczytaniu przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miasta treści ślubowania, wywołani kolejno Członkowie Rady wypowiadają słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg.”.
-
Członkowie Rady, którzy nie byli obecni na pierwszej sesji lub ich praca w Radzie rozpoczęła się w trakcie kadencji Rady, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 20.
Członek Rady ma prawo:
-
wybierać i być wybieranym do organów Rady,
-
zgłaszać postulaty i inicjatywy uchwałodawcze,
-
składać interpelacje w istotnych sprawach związanych z działalnością Rady,
-
uczestniczyć w pracach dowolnie przez siebie wybranych komisji,
-
wnioskować o wniesienie pod obrady sesji spraw, które uważa za pilne i uzasadnione.
§ 21.
Członek Rady ma obowiązek:
-
przestrzegać przepisów Statutu i uchwał Rady,
-
dbać o dobre imię Rady i Miasta Ostrołęki,
-
kierować się zasadami koleżeństwa we wzajemnych relacjach,
-
godnie reprezentować stanowisko społeczności uczniowskiej, której jest przedstawicielem,
-
czynnie uczestniczyć w pracach i posiedzeniach Rady,
-
informować społeczność uczniowską swojej szkoły o działalności Rady;
-
podejmować decyzje mając na uwadze dobro młodzieży,
-
informować Przewodniczącego Rady o zmianie szkoły,
-
usprawiedliwiać u Przewodniczącego swoje nieobecności na sesjach Rady i w pracach komisji w terminie nie dłuższym niż 7 dni,
-
uczestniczyć w pracach co najmniej jednej komisji.
§ 22.
-
Członek Rady traci swój mandat w przypadku:
-
odmowy złożenia ślubowania,
-
trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności na sesjach,
-
zrzeczenia się mandatu,
-
objęcia mandatu radnego Rady Miasta,
-
zmiany szkoły do której uczęszczał, za wyjątkiem przypadku reorganizacji szkół przeprowadzonych przez organ prowadzący,
-
ukończenia szkoły ponadpodstawowej,
-
prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne lub prawomocnego orzeczenia o zastosowaniu wobec nieletniego Członka Rady środka wychowawczego lub środka poprawczego,
-
zakończenia kadencji Rady,
-
śmierci.
-
Wygaśnięcie mandatu, stwierdza Przewodniczący w formie postanowienia, na które służy zażalenie do Rady.
-
Zwolniony mandat uzyskuje osoba, która uzyskała kolejno największą liczbę głosów w danym okręgu wyborczym.
-
W przypadku, kiedy nie ma kandydata, o którym mowa w ust. 3, Rada działa w zmniejszonym składzie.
-
W przypadku, gdy liczba Członków Rady spadnie poniżej 2/3 pełnego statutowego składu, w okręgach, w których są wolne mandaty przeprowadza się wybory uzupełniające na zasadach określonych w Ordynacji wyborczej.
-
Ustępu 5 nie stosuje się w przypadku, kiedy do końca kadencji Rady pozostaje mniej niż 5 miesięcy.
Rozdział 6
Sesje Rady
§ 23.
-
Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał, wyłączając okresy przerw w nauce.
-
Pierwszą sesję Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miasta w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników wyborów do Rady.
-
Sesję, o której mowa w ust. 2, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Miasta Ostrołęki.
§ 24.
-
Sesje nadzwyczajne zwoływane są na wniosek Prezydium lub co najmniej 1/4 Członków Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
-
Przewodniczący ma prawo do zwołania sesji nadzwyczajnej Rady.
-
Sesje nadzwyczajne poświęcone są sprawom pilnym, wymagającym niezwłocznego rozstrzygnięcia. Przewodniczący niezwłocznie powiadamia Członków Rady o terminie i projekcie porządku obrad sesji.
-
Sesja nadzwyczajna Rady może mieć charakter uroczysty, wiązać się z obchodami świąt oraz ważnych wydarzeń z punktu widzenia historii państwa lub miasta.
§ 25.
-
Przewodniczący zwołując sesję ustala projekt porządku obrad oraz dzień, godzinę i miejsce sesji.
-
sesji powiadamia się Członków Rady najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem sesji- wysyłając zawiadomienia, projekt porządku obrad oraz w miarę możliwości projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
-
sesji powiadamia się Prezydenta oraz Przewodniczącego Rady Miasta w trybie przewidzianym w ust. 2.
-
W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji wyznaczając nowy termin jej odbycia.
§ 26.
Listę gości zaproszonych na sesję ustala Przewodniczący.
§ 27.
Posiedzenia Rady są jawne. Miejsce, termin i przedmiot obrad Przewodniczący podaje do wiadomości publicznej na stronie internetowej Urzędu Miasta Ostrołęki.
§ 28.
-
Sesję otwiera i prowadzi jej obrady Przewodniczący, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach, jeden z Wiceprzewodniczących.
-
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły „Otwieram sesję Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki".
§ 29.
-
Na początku sesji Przewodniczący, na podstawie listy obecności Członków Rady, stwierdza kworum, a w razie jego braku, wyznacza nowy termin sesji i zamyka obrady, polecając jednocześnie odnotowanie w protokole przyczyn, w związku z którymi sesja się nie odbyła.
-
Po stwierdzeniu prawomocności obrad, Przewodniczący przedstawia Radzie do uchwalenia projekt porządku obrad oraz przyjmuje wnioski do zaproponowanego porządku obrad.
-
Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej w szczególności dotyczących:
-
odroczenia sesji i wyznaczenia jej nowego terminu,
-
odesłania projektu uchwały do komisji,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
-
zamknięcia listy mówców,
-
stwierdzenia kworum.
-
Przewodniczący poddaje wniosek o charakterze formalnym pod głosowanie.
§ 30.
-
Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego przez Radę porządku. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może, za zgodą Rady, dokonywać zmian w kolejności realizacji jego poszczególnych punktów.
-
Przewodniczący udziela głosu Członkom Rady według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością.
-
Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej Członkiem Rady.
§ 31.
-
Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku na sesji, w tym odnośnie do wystąpień Członków Rady i innych osób na sesji.
-
Przewodniczący może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji. W uzasadnionych przypadkach ma prawo odebrać głos, polecając odnotowanie tego faktu w protokole sesji.
-
Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek bądź uchybiają powadze sesji Rady.
§ 32.
-
Członkowie Rady składają interpelacje na sesjach w formie pisemnej w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Prezydium lub Komisje. Interpelacje muszą zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
-
W miarę możliwości członkowie Prezydium udzielają odpowiedzi na interpelację w czasie sesji, a gdy nie jest to możliwe - odpowiadają pisemnie w ciągu 14 dni od dnia jej złożenia.
-
Członkowie Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, mogą zgłaszać władzom miasta pytania lub wnioski dotyczące funkcjonowania lokalnego samorządu.
-
Na sesjach młodzież miasta Ostrołęki może składać wolne głosy i zapytania do Rady. Przez wolne głosy należy rozumieć: uwagi, spostrzeżenia, propozycje, pomysły dotyczące funkcjonowania Rady.
§ 33.
-
Sprawy będące przedmiotem obrad rozstrzygane są w formie uchwał.
-
Uchwały mają postać odrębnych dokumentów.
-
Zapisów ust. 2 nie stosuje się do uchwał o charakterze proceduralnym, uchwał podejmowanych w wyniku rozpatrzenia sprawozdań lub informacji związanych z realizacją uchwał Rady, które są wyłącznie odnotowane w protokole sesji.
§ 34.
-
Wnioski w sprawie podjęcia uchwały przez Radę, a także projekty uchwał przedstawia Radzie, wraz z uzasadnieniem, wnioskodawca lub osoba przez niego wskazana.
-
Projekt uchwały powinien zawierać:
-
datę i tytuł uchwały,
-
podstawę prawną uzasadniającą podjęcie uchwały,
-
merytoryczną treść,
-
określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
-
termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,
-
uzasadnienie.
§ 35.
-
Uchwały opatruje się datą oraz numerem wyrażającym kolejność uchwały, kolejną liczbą sesji oraz dwoma ostatnimi cyframi roku jej podjęcia. Kolejną liczbę sesji oznacza się cyfrą rzymską, kolejność podjętej uchwały i ostatnie cyfry roku cyframi arabskimi.
-
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, jeżeli przewodniczył obradom.
-
Oryginały uchwał ewidencjonuje Sekretarz Rady.
§ 36.
-
W głosowaniu jawnym Członkowie Radny głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się głosy „za”, „przeciw” oraz „wstrzymujące się”.
-
W głosowaniu tajnym Członkowie Rady głosują przy pomocy kart opatrzonych pieczęcią Rady. Za głosy oddane uznaje się karty, na których Członkowie Rady głosowali w sposób zgodny z ustalonym przez Radę zasadami.
-
Głosowanie w trybie tajnym przeprowadza powołana na sesji, spośród Członków Rady, komisja skrutacyjna.
-
Wyniki głosowania, z wyjątkiem głosowań w trybie tajnym o których mowa w ust. 3, odnotowuje się w protokole sesji, podając sposób głosowania poszczególnych radnych.
§ 37.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Młodzieżowej Rady Miasta Ostrołęki".
§ 38.
-
Z każdej sesji, Sekretarz Rady sporządza protokół, będący zapisem przebiegu obrad i podejmowanych przez Radę rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz teksty podjętych przez Radę uchwał i złożonych interpelacji.
-
Wnioski w sprawach poprawek i uzupełnień protokołu składa się do Przewodniczącego. Członkowie Rady, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedstawić je na sesji do rozstrzygnięcia Rady.
Rozdział 7
Działalność konsultacyjna Rady
§ 39.
-
Rada ma prawo przedstawiania Radzie Miasta oraz Prezydentowi opinii we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania samorządu lokalnego, a w szczególności w sprawach dotyczących młodzieży.
-
Opinię, w sprawach określonych w ust. 1 Rada może wydawać z własnej inicjatywy w formie przyjętego przez Radę stanowiska.
-
Zainteresowany organ samorządu gminnego może zwrócić się do Rady z prośbą o wydanie opinii w określonej sprawie, określając termin jej wydania, nie krótszy jednak niż 14 dni. Nieprzedstawienie opinii we wskazanym terminie uważa się za rezygnację z prawa do jej wyrażenia.
Rozdział 8
Finanse
§ 40.
-
Środki na realizację zadań statutowych Rady pochodzą z budżetu Miasta Ostrołęki.
-
Rada składa sprawozdanie finansowe Komisji Rewizyjnej z realizowanych wydatków za rok poprzedni, w terminie do 15 stycznia roku następnego.
-
Komisja Rewizyjna dokonuje oceny zrealizowanych wydatków i przedstawia sprawozdanie finansowe Prezydentowi Miasta Ostrołęki, nie później niż w ciągu 30 dni od otrzymania sprawozdania od Rady.
Rozdział 9
Opieka merytoryczna i obsługa administracyjna
§ 41.
-
Prezydent powołuje spośród radnych Rady Miasta, Opiekuna Rady zwanego dalej Opiekunem.
-
Do obowiązków Opiekuna należy:
-
zapewnienie warunków umożliwiających swobodny przepływ informacji pomiędzy Radą, a Radą Miasta, Prezydentem i Urzędem Miasta,
-
wsparcie merytoryczne działań podejmowanych przez Radę,
-
zapewnienie prawidłowej realizacji uchwał podjętych przez Radę,
-
obecność na sesji Rady.
-
Prezydent zapewnia odpowiednie warunki lokalowe oraz obsługę administracyjną Rady.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 42.
-
Zmiany Statutu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
-
Rada może wnioskować o dokonanie zmian w Statucie na wniosek Przewodniczącego Rady, Prezydium lub co najmniej 1/4 składu Rady.