Walczymy o obwodnicę
Samorządy miasta i powiatu skierowały do ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Sławomira Nowaka, wniosek o wprowadzenie inwestycji „Budowy obwodnicy Miasta Ostrołęki” do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Stanowisko samorządów wsparł wojewoda mazowiecki.
W uzasadnieniu wniosku samorządowcy podkreślają rosnące stale natężenie ruchu na drodze krajowej nr 61, zwłaszcza w przypadku tranzytu z krajów Europy zachodniej do Litwy, Łotwy i Estonii, a także ruchu turystycznego na Pojezierze Mazurskie. Po uśrednieniu wyników z trzech dni pomiarowych przez ulicę Warszawską, zlokalizowaną w ciągu drogi krajowej nr 61, przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów, co w przeliczeniu na rok daje liczbę ponad 7 mln. Procentowy udział samochodów ciężarowych z naczepą lub przyczepą niejednokrotnie dochodzi do 15%. Przez rondo im. Księcia Siemowita III w ciągu doby przejeżdża ponad 31 tys. pojazdów umownych co daje zawrotną liczbę ponad 11 mln w ciągu roku. Starym mostem przejeżdża w ciągu doby prawie 3 tys. samochodów ciężarowych co stanowi ponad 20% wszystkich pojazdów kołowych, w najbardziej obciążony ruchem dzień pomiarów ilość samochodów ciężarowych dochodzi do 3,5 tys. co daje w przeliczeniu na rok prawie 1,3 mln. W związku z tak dużym ruchem narażony jest na coraz większą destrukcję most na rzece Narwi, umiejscowiony w ciągu drogi krajowej nr 61. Efektem wykonanego przeglądu mostu jest analiza, która sugeruje wymianę obiektu, a jego remont możliwy jest jedynie w przypadku wyłączenia z ruchu tranzytowego. Podobnie oceniony został stan techniczny obiektu mostowego przez rzekę Omulew.
W piśmie skierowanym do ministra Nowaka czytamy też, że „wizja paraliżu komunikacyjnego jaki spotkać może w niedalekiej przyszłości miasto Ostrołękę i region północnego Mazowsza spowodowała podjęcie przez lokalne władze samorządowe szeregu działań zmierzających do usprawnienia ruchu drogowego, poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg i warunków życia mieszkańców, poprzez między innymi starania o budowę komunikacyjnego obejścia miasta Ostrołęki. Jako dowody tych starań wymienić można między innymi nasz wspólny wniosek o wpisanie obwodnicy miasta Ostrołęki do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015, powołanie i liczne spotkania grupy roboczej, wizyty u byłego Ministra Infrastruktury - Pana Cezarego Grabarczyka czy wreszcie wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej – jako wyjściowego dokumentu do planowanego obejścia miasta Ostrołęki. Dobrym znakiem jest również zaangażowanie władz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.”
Pod pismem złożyli podpisy wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, starosta powiatu ostrołęckiego Stanisław Kubeł oraz prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski.
W uzasadnieniu wniosku samorządowcy podkreślają rosnące stale natężenie ruchu na drodze krajowej nr 61, zwłaszcza w przypadku tranzytu z krajów Europy zachodniej do Litwy, Łotwy i Estonii, a także ruchu turystycznego na Pojezierze Mazurskie. Po uśrednieniu wyników z trzech dni pomiarowych przez ulicę Warszawską, zlokalizowaną w ciągu drogi krajowej nr 61, przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów, co w przeliczeniu na rok daje liczbę ponad 7 mln. Procentowy udział samochodów ciężarowych z naczepą lub przyczepą niejednokrotnie dochodzi do 15%. Przez rondo im. Księcia Siemowita III w ciągu doby przejeżdża ponad 31 tys. pojazdów umownych co daje zawrotną liczbę ponad 11 mln w ciągu roku. Starym mostem przejeżdża w ciągu doby prawie 3 tys. samochodów ciężarowych co stanowi ponad 20% wszystkich pojazdów kołowych, w najbardziej obciążony ruchem dzień pomiarów ilość samochodów ciężarowych dochodzi do 3,5 tys. co daje w przeliczeniu na rok prawie 1,3 mln. W związku z tak dużym ruchem narażony jest na coraz większą destrukcję most na rzece Narwi, umiejscowiony w ciągu drogi krajowej nr 61. Efektem wykonanego przeglądu mostu jest analiza, która sugeruje wymianę obiektu, a jego remont możliwy jest jedynie w przypadku wyłączenia z ruchu tranzytowego. Podobnie oceniony został stan techniczny obiektu mostowego przez rzekę Omulew.
W piśmie skierowanym do ministra Nowaka czytamy też, że „wizja paraliżu komunikacyjnego jaki spotkać może w niedalekiej przyszłości miasto Ostrołękę i region północnego Mazowsza spowodowała podjęcie przez lokalne władze samorządowe szeregu działań zmierzających do usprawnienia ruchu drogowego, poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg i warunków życia mieszkańców, poprzez między innymi starania o budowę komunikacyjnego obejścia miasta Ostrołęki. Jako dowody tych starań wymienić można między innymi nasz wspólny wniosek o wpisanie obwodnicy miasta Ostrołęki do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015, powołanie i liczne spotkania grupy roboczej, wizyty u byłego Ministra Infrastruktury - Pana Cezarego Grabarczyka czy wreszcie wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej – jako wyjściowego dokumentu do planowanego obejścia miasta Ostrołęki. Dobrym znakiem jest również zaangażowanie władz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.”
Pod pismem złożyli podpisy wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, starosta powiatu ostrołęckiego Stanisław Kubeł oraz prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski.