Sukces konferencji
W dniach 16 -18 września odbyła się w Ostrołęce Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat „ Innowacyjna szkoła naprzeciw wyzwaniom współczesności”. Konferencja opierała się na panelach wykładowych i zajęciach warsztatowych.
W panelu „Uwarunkowania funkcjonowania i wyzwania współczesnej oświaty” moderatorem był dr inż. Mirosław Rosak (Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe, Dyrektor Wydziału Oświaty w Ostrołęce) a głos zabrali mgr Wojciech Starzyński na temat „ Polska oświata w świetle wyzwań XXI wieku”, oraz goście z Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej prof. Walentyna Benera, ( prorektor d/s. nauki i współpracy międzynarodowej), prof. Dr Afanasij Łomakowycz (rektor Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) i prof. dr Włodymyr Mazurok ( dziekan Wydziału Filologicznego Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) na temat „ Wykorzystania zasobów muzealnych w procesie dydaktycznym w warunkach współczesnych wyzwań”. W tym panelu wystąpił też mgr Michał Giers ( Dyrektor Kuratorium Oświaty w Warszawie delegatura w Ostrołęce).
Drugi i trzeci panel poświęcony był „ Innowacyjności w oświacie w aspekcie stosowania metod aktywizujących”, moderowała go mgr Bożena Ruszkiewicz ( Przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce) oraz „ Pedagogice Celestyna Freineta w praktyce jako innowacji”, który moderowała mgr Dorota Kupis ( Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 6 w Ostrołęce, zastępca przewodniczącej Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
Jako pierwsza wystąpiła prof. Walentyna Benera ( prorektor ds. dydaktyki) Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) na temat „ Innowacje w systemie ukraińskiej szkoły”.
Trzon wystąpień w tych panelach stanowiła koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta i obejmowała tematy” „Jak pedagogika Freineta może wspierać budowanie edukacji ku przyszłości?”, Który przedstawiła mgr Kazimiera Piwko ( Przewodnicząca Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta), „Kreatorzy świata- tak uczymy w Cogito” przedstawiła mgr Marzena Kędra ( Profesor Oświaty, Nauczyciel roku 2012, Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu, członek PSAPCF), na temat „ Odkrywamy nieznane lądy swojej wyobraźni- aktywność i twórczość” przedstawiły: mgr Hanna Ferenc, mgr Iwona Cichecka, mgr Krystyna Wyszyńska ( nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Czerwinie, członkowie Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce). W praktyce pedagogikę C. Freineta przedstawiła mgr Bożena Ruszkiewicz ( przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr1 w Ostrołęce) na temat „ Filozofia Celestyna Freineta w praktyce” oraz mgr Joanna Kościołowska( członek Zespołu Koordynacyjnego PSAPCF, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Sierakowicach) na temat „Na Kaszubach freinetowskie listów pisanie…, czyli rzecz o korespondencji Rumia- Sierakowice”.
Na zakończenie części panelowej wystąpiły mgr Małgorzata Cichocka ( Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dzbeninie), mgr Anna Siemiątkowska (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Dzbeninie) na temat „ Pedagogika Planu Daltońskiego”.
Uczestnicy mieli możliwość uczestniczyć w warsztatach:
1 „Regionalizm, a współczesna szkoła” prowadzonych przez mgr Agnieszkę Kowalewską( kustosza w dziale edukacji i promocji w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce), Beatę Romanowską ( adiunkta w dziale edukacji i promocji w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce), oraz Wiesławę Bogdańską( twórczynię ludową w Zagrodzie Kurpiowskiej w Kadzidle- oddział Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce).
2 „Praktyczne wykorzystanie narzędzi pracy aktora w procesie nauczania szkolnego”. Warsztat prowadził Karol Dziuba( aktor Teatru Narodowego w Warszawie).
3 „Swobodny tekst w praktyce” prowadziły mgr Katarzyna Rozkosz i Natalia Kowalska ( nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 1 w Ostrołęce).
4 „Dlaczego szkoły potrzebują autonomii?- zapiski dyrektora” prowadziła mgr Marzena Kędra ( Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu).
5 „Poprzez teatr poznajemy małą ojczyznę- zastosowanie podań ludowych i swobodnych przekazów do tworzenia scenariuszy teatralnych” prowadziła ( nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 6 w Ostrołęce, członek Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
6 „Innowacja w praktyce szkolnej- praca nauczyciela z wykorzystaniem własnego programu autorskiego” prowadziła mgr Bożena Ruszkiewicz ( nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 1 w Ostrołęce, przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
7 „ Nowe postrzeganie Melpomeny- warsztaty teatralne” prowadziła mgr Małgorzata Żuk (nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Moszczance).
8 „ Teoria umysłów przyszłości a techniki freinetowskie” prowadziła mgr Kazimiera Piwko ( Przewodnicząca PSAPCF).
Trzeciego dnia konferencji wygłosiła wykład dr Marzena Żylińska ( neurodydaktyk, współtwórca Fundacji „ Budząca się szkoła”) na temat „ Architektura kompetencji szkolnych w świetle badań nad mózgiem”.
Konferencję zakończył panel „ Innowacyjna szkoła – wyzwania i zagrożenia sprawnego zarzadzania”. Moderował ten panel mgr Wojciech Starzyński ( prezes fundacji „Rodzice szkole”. Wystąpił dr Janusz Sasak (Instytut Spraw Publicznych Uniwersytet Jagielloński w Krakowie) na temat „ Partycypacja w procesie planowania działalności szkoły”. Jako drugi głos zabrał dr hab. Artur Jacek Kożuch ( Instytut Ekonomiczno- Społeczny Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie). Konferencję zamknął swoim wystąpieniem dr inż. Mirosław Rosak ( Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe, Dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Ostrołęki) tematem wystąpienia była „Strategia, jako narzędzie skutecznego zarządzania w oświacie”.
Uczestnicy konferencji mieli okazję przekonać się o korzyściach płynących ze stosowania innowacyjności. Mogli zapoznać się z zastosowaniem nowatorskich metod w praktyce zarówno w kraju jak i na Ukrainie. Wysłuchali, zaobserwowali i doświadczyli jak innowacja wpływa na zespół, który uczestniczy w innowacji, oraz jakie trudności wiążą się z wprowadzaniem zmian. Uczestnicząc w zajęciach mieli okazję zaczerpnąć pomysły na wprowadzanie innowacji. Słuchający mogli przekonać się na temat partycypacji, ekonomii, oraz strategii w procesie zarządzania. Konferencja potwierdziła stawianą tezę, że innowacja stoi naprzeciw wyzwaniom współczesności.
W panelu „Uwarunkowania funkcjonowania i wyzwania współczesnej oświaty” moderatorem był dr inż. Mirosław Rosak (Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe, Dyrektor Wydziału Oświaty w Ostrołęce) a głos zabrali mgr Wojciech Starzyński na temat „ Polska oświata w świetle wyzwań XXI wieku”, oraz goście z Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej prof. Walentyna Benera, ( prorektor d/s. nauki i współpracy międzynarodowej), prof. Dr Afanasij Łomakowycz (rektor Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) i prof. dr Włodymyr Mazurok ( dziekan Wydziału Filologicznego Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) na temat „ Wykorzystania zasobów muzealnych w procesie dydaktycznym w warunkach współczesnych wyzwań”. W tym panelu wystąpił też mgr Michał Giers ( Dyrektor Kuratorium Oświaty w Warszawie delegatura w Ostrołęce).
Drugi i trzeci panel poświęcony był „ Innowacyjności w oświacie w aspekcie stosowania metod aktywizujących”, moderowała go mgr Bożena Ruszkiewicz ( Przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce) oraz „ Pedagogice Celestyna Freineta w praktyce jako innowacji”, który moderowała mgr Dorota Kupis ( Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 6 w Ostrołęce, zastępca przewodniczącej Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
Jako pierwsza wystąpiła prof. Walentyna Benera ( prorektor ds. dydaktyki) Krzemienieckiej Akademii Humanistyczno- Pedagogicznej) na temat „ Innowacje w systemie ukraińskiej szkoły”.
Trzon wystąpień w tych panelach stanowiła koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta i obejmowała tematy” „Jak pedagogika Freineta może wspierać budowanie edukacji ku przyszłości?”, Który przedstawiła mgr Kazimiera Piwko ( Przewodnicząca Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta), „Kreatorzy świata- tak uczymy w Cogito” przedstawiła mgr Marzena Kędra ( Profesor Oświaty, Nauczyciel roku 2012, Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu, członek PSAPCF), na temat „ Odkrywamy nieznane lądy swojej wyobraźni- aktywność i twórczość” przedstawiły: mgr Hanna Ferenc, mgr Iwona Cichecka, mgr Krystyna Wyszyńska ( nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Czerwinie, członkowie Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce). W praktyce pedagogikę C. Freineta przedstawiła mgr Bożena Ruszkiewicz ( przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr1 w Ostrołęce) na temat „ Filozofia Celestyna Freineta w praktyce” oraz mgr Joanna Kościołowska( członek Zespołu Koordynacyjnego PSAPCF, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Sierakowicach) na temat „Na Kaszubach freinetowskie listów pisanie…, czyli rzecz o korespondencji Rumia- Sierakowice”.
Na zakończenie części panelowej wystąpiły mgr Małgorzata Cichocka ( Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dzbeninie), mgr Anna Siemiątkowska (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Dzbeninie) na temat „ Pedagogika Planu Daltońskiego”.
Uczestnicy mieli możliwość uczestniczyć w warsztatach:
1 „Regionalizm, a współczesna szkoła” prowadzonych przez mgr Agnieszkę Kowalewską( kustosza w dziale edukacji i promocji w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce), Beatę Romanowską ( adiunkta w dziale edukacji i promocji w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce), oraz Wiesławę Bogdańską( twórczynię ludową w Zagrodzie Kurpiowskiej w Kadzidle- oddział Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce).
2 „Praktyczne wykorzystanie narzędzi pracy aktora w procesie nauczania szkolnego”. Warsztat prowadził Karol Dziuba( aktor Teatru Narodowego w Warszawie).
3 „Swobodny tekst w praktyce” prowadziły mgr Katarzyna Rozkosz i Natalia Kowalska ( nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 1 w Ostrołęce).
4 „Dlaczego szkoły potrzebują autonomii?- zapiski dyrektora” prowadziła mgr Marzena Kędra ( Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu).
5 „Poprzez teatr poznajemy małą ojczyznę- zastosowanie podań ludowych i swobodnych przekazów do tworzenia scenariuszy teatralnych” prowadziła ( nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 6 w Ostrołęce, członek Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
6 „Innowacja w praktyce szkolnej- praca nauczyciela z wykorzystaniem własnego programu autorskiego” prowadziła mgr Bożena Ruszkiewicz ( nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 1 w Ostrołęce, przewodnicząca Grupy Regionalnej PSAPCF w Ostrołęce).
7 „ Nowe postrzeganie Melpomeny- warsztaty teatralne” prowadziła mgr Małgorzata Żuk (nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Moszczance).
8 „ Teoria umysłów przyszłości a techniki freinetowskie” prowadziła mgr Kazimiera Piwko ( Przewodnicząca PSAPCF).
Trzeciego dnia konferencji wygłosiła wykład dr Marzena Żylińska ( neurodydaktyk, współtwórca Fundacji „ Budząca się szkoła”) na temat „ Architektura kompetencji szkolnych w świetle badań nad mózgiem”.
Konferencję zakończył panel „ Innowacyjna szkoła – wyzwania i zagrożenia sprawnego zarzadzania”. Moderował ten panel mgr Wojciech Starzyński ( prezes fundacji „Rodzice szkole”. Wystąpił dr Janusz Sasak (Instytut Spraw Publicznych Uniwersytet Jagielloński w Krakowie) na temat „ Partycypacja w procesie planowania działalności szkoły”. Jako drugi głos zabrał dr hab. Artur Jacek Kożuch ( Instytut Ekonomiczno- Społeczny Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie). Konferencję zamknął swoim wystąpieniem dr inż. Mirosław Rosak ( Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe, Dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Ostrołęki) tematem wystąpienia była „Strategia, jako narzędzie skutecznego zarządzania w oświacie”.
Uczestnicy konferencji mieli okazję przekonać się o korzyściach płynących ze stosowania innowacyjności. Mogli zapoznać się z zastosowaniem nowatorskich metod w praktyce zarówno w kraju jak i na Ukrainie. Wysłuchali, zaobserwowali i doświadczyli jak innowacja wpływa na zespół, który uczestniczy w innowacji, oraz jakie trudności wiążą się z wprowadzaniem zmian. Uczestnicząc w zajęciach mieli okazję zaczerpnąć pomysły na wprowadzanie innowacji. Słuchający mogli przekonać się na temat partycypacji, ekonomii, oraz strategii w procesie zarządzania. Konferencja potwierdziła stawianą tezę, że innowacja stoi naprzeciw wyzwaniom współczesności.