Konferencja dotycząca projektów oświatowych w Ostrołęce
5 marca w Ostrołęckim Centrum Kultury obyła się konferencja inaugurująca projekt "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych" oraz podsumowująca I etap projektu "Obserwatorium oświatowe". Konferencja została zorganizowana przez Urząd Miasta Ostrołęki i Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego pod patronatem Prezydenta Miasta Ostrołęki Łukasza Kulika.
Podczas spotkania został zainaugurowany projekt "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych". Dr Anna Zielińska opowiedziała o programie, który ma na celu wsparcie społeczności ostrołęckich szkół ponadpodstawowych (uczniów, nauczycieli, dyrektorów, władz oświatowych) we wzmacnianiu demokratycznej kultury szkoły poprzez diagnozę oraz różnorodne działania aktywizujące i warsztatowe.
- Mam nadzieję, że ten kolejny już projekt pokaże nam jak wiele dobrego można jeszcze zrobić i wyznaczy kierunki, w których powinniśmy iść. Szkoła powinna pomagać w wykorzystywaniu potencjału uczniów, rozwijaniu zainteresowań i spełnianiu ich marzeń. Ważne jest, aby instytucja dopasowywała się do ucznia, a nie odwrotnie - mówił prezydent Ostrołęki Łukasz Kulik.
Zaproponowany projekt, poprzez łączenie wielogłosowej diagnozy obecnego stanu demokratyzacji ostrołęckich szkół z działaniami edukacyjno-społecznymi, pozwoli nie tylko rozwinąć kompetencje obywatelskie osób w nim uczestniczących, ale także zbudować silną społeczność lokalną opartą na solidarności i zaufaniu. Aby zrealizować ten cel, wykorzystana będzie metoda badań partycypacyjnych (participatory action research), dzięki której w każdy etap projektu włączani będą nauczyciele, uczniowie, młodzieżowi liderzy demokracji, dyrektorzy, aktywiści społeczni, politycy oświatowi.
Rezultatem rozwiniętej demokratycznej kultury szkoły jest wzmacnianie kompetencji demokratycznych wśród wszystkich członków społeczności szkolnej - analitycznego i krytycznego myślenia, umiejętności rozwiązywania konfliktów i współpracy, umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz empatii.
Czas trwania projektu: 34 miesiące (01.03.2020 - 31.12.2022)
Główne cele projektu:
● Diagnoza poziomu demokratyzacji ostrołęckich szkół ponadpodstawowych
● Wsparcie w zaprojektowaniu i uruchomieniu działań na rzecz tworzenia demokratycznej kultury szkoły oraz poprawa działania organów społecznych szkoły
● Wzmocnienie kompetencji nauczycieli w obszarze budowania demokracji szkolnej
● Wzmocnienie kompetencji obywatelskich młodzieżowych liderów i młodzieży ze szkół średnich
Podczas projektu zostaną zrealizowane liczne raporty, analizy, konsultacje i spotkania. Uczniowie i nauczyciele będą uczestniczyć w warsztatach wzmacniających szkolną demokrację.
Kolejnym elementem spotkania było zaprezentowanie najważniejszych wyników pierwszej fazy projektu "Obserwatorium oświatowe". Celem projektu jest opracowywanie tematycznych ekspertyz. W pierwszych latach funkcjonowania projekt koncentruje się na diagnozowaniu problemów związanych z efektywnością nauczania, kształtowaniem kompetencji społecznych uczniów i równością szans edukacyjnych w publicznych szkołach podstawowych w naszym mieście. Kluczowym elementem projektu jest baza danych oświatowych tworzona na podstawie wyników badań prowadzonych w placówkach edukacyjnych na terenie miasta oraz informacji zastanych. Dzięki niej możliwe stanie się przygotowywanie ekspertyz na podstawie wiarygodnych danych.
Pierwszy etap projektu "Obserwatorium oświatowe" podsumowali specjaliści z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego: prof. dr hab. Roman Dolata i dr Aleksandra Jasińska-Maciążek
W konferencji udział wzięli przedstawiciele Uniwersytetu Warszawskiego:prof. dr hab. Anna Wiłkomirska, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego,
dr hab. Anna Zielińska, prof. Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. Roman Dolata, prof. Uniwersytetu Warszawskiego - opiekun merytoryczny wszystkich projektów
dr hab. Barbara Murawska - kierownik projektu "Diagnoza umiejętności siódmoklasistów
dr Aleksandra Jasińska-Maciążek - kierownik projektu "Obserwatorium oświatowe"
dr Marta Pietrusińska - kierownik projektu "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych"
dr Jerzy Marek - członek zespołu projektu "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych"
mgr Kamila Kamińska - członkini projektu "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych"
mgr Barbara Lipińska - członkini projektu "Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych"
mgr Joanna Stelmach - członkini zespołu "Obserwatorium oświatowe"