Czy rząd pomoże przy remoncie mostu?
Samorząd miasta intensywnie szuka sposobu finansowania naprawy „starej” przeprawy mostowej przez Narew. Pisma z prośbą o włączenie remontu do zadań finansowanych z budżetu państwa wysłano m.in. do premier Ewy Kopacz, wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz dyrekcji GDDKiA.
Władze miasta opisują w nich aktualny stan techniczny oraz rolę przeprawy dla miasta, regionu i ruchu tranzytowego ze szczególnym naciskiem na międzynarodowy ruch samochodowy z krajów nadbałtyckich do Europy Zachodniej.
Warto przypomnieć, że most został wybudowany w 1954 roku. Remontowano go w latach 1995 -1996. Remont nie obejmował wymiany tzw. ustrojów nośnych, które przez ponad 56 lat przenoszą wzrastające z roku na rok natężenie ruchu i obciążenia nierzadko przekraczające dopuszczalne.
W piśmie podpisanym przez prezydenta Kotowskiego, wysłanym do szefowej rządu, możemy między innymi przeczytać : „ W związku z niedostateczną oceną stanu technicznego mostu drogowego przez rzekę Narew w ciągu drogi krajowej nr 61, jego postępującą degradacją zagrażającą w dalszej perspektywie katastrofą budowlaną a także w związku z ograniczonym budżetem Miasta Ostrołęki, który nie jest w stanie podźwignąć ciężaru remontu przedmiotowego obiektu, zwracam się do Pani Premier z prośbą o dofinansowanie z budżetu państwa kompleksowego remontu tegoż mostu. Most drogowy usytuowany w ciągu drogi krajowej nr 61 i stanowiący znaczny fragment (235 m) ulicy Mostowej jest jedyną w mieście Ostrołęka i powiecie ostrołęckim przeprawą przez rzekę Narew przeznaczoną do ruchu pojazdów ciężarowych i autobusów. Ma on kluczowe znaczenie dla regionu. Jest swego rodzaju węzłem, przy którym ogniskują się drogi krajowe 61 i 53, drogi wojewódzkie 627 i 544. Stanowi jedyne połączenie dla samochodów cięższych w naszym regionie. Przez niego odbywa się ruch autobusowy, karetek pogotowia, straży pożarnej, samochodów dostawczych. Ostrołęka to „zagłębie” transportowe, gdzie aktywność firm przewozowych jest wręcz wyjątkowa na tle całego kraju. Wyłączenie mostu może doprowadzić do dramatycznej sytuacji społeczno-gospodarczej nie tylko miasta i powiatu, ale całego subregionu ostrołęckiego. Wpłynie to również niekorzystnie na przewoźników międzynarodowych, którzy omijając Ostrołękę spowodują wzrost natężenia ruchu i dodatkowego obciążenia konstrukcji dróg alternatywnych takich jak droga krajowa nr 8 czy drogi wojewódzkie nr 614 i 645.”
Wyniki przeglądu wskazują na pogłębiającą się destrukcję mostu i są podstawą do niedostatecznej oceny ogólnego stanu technicznego. Wykonawca przeglądu sugeruje wymianę obiektu, którego remont możliwy jest jedynie w przypadku wyłączenia z ruchu tranzytowego. Wykonana inwentaryzacja szczegółowa pokazała niedostateczny stan techniczny odwodnienia obiektu, urządzeń dylatacyjnych i dźwigarów żelbetowych, by utrzymać klasę obciążenia „E”, wynoszącą 40 ton.
W związku z tym, w celu dalszej eksploatacji mostu przez rzekę Narew w ciągu drogi krajowej nr 61 należy przeprowadzić jego gruntowną przebudowę połączoną z wymianą ustrojów nośnych. W tym roku sporządzimy dokumentację projektową, która naświetli nam zakres potrzebnych prac remontowych. Wiadomo już, że szacowany koszt takiej przebudowy to kwota kilkudziesięciu milionów złotych. Budżet miasta Ostrołęki nie jest w stanie zapewnić tak gigantycznej kwoty, by dokonać kompleksowego remontu mostu tak, by dostosować go do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu drogowego. Jedynym sposobem rozwiązania zjawiska zagrażającego korzystającym z drogi krajowej nr 61 jest wyasygnowanie niezbędnej sumy z budżetu państwa, o co zwracają się do strony rządowej ostrołęccy samorządowcy.
Władze miasta opisują w nich aktualny stan techniczny oraz rolę przeprawy dla miasta, regionu i ruchu tranzytowego ze szczególnym naciskiem na międzynarodowy ruch samochodowy z krajów nadbałtyckich do Europy Zachodniej.
Warto przypomnieć, że most został wybudowany w 1954 roku. Remontowano go w latach 1995 -1996. Remont nie obejmował wymiany tzw. ustrojów nośnych, które przez ponad 56 lat przenoszą wzrastające z roku na rok natężenie ruchu i obciążenia nierzadko przekraczające dopuszczalne.
W piśmie podpisanym przez prezydenta Kotowskiego, wysłanym do szefowej rządu, możemy między innymi przeczytać : „ W związku z niedostateczną oceną stanu technicznego mostu drogowego przez rzekę Narew w ciągu drogi krajowej nr 61, jego postępującą degradacją zagrażającą w dalszej perspektywie katastrofą budowlaną a także w związku z ograniczonym budżetem Miasta Ostrołęki, który nie jest w stanie podźwignąć ciężaru remontu przedmiotowego obiektu, zwracam się do Pani Premier z prośbą o dofinansowanie z budżetu państwa kompleksowego remontu tegoż mostu. Most drogowy usytuowany w ciągu drogi krajowej nr 61 i stanowiący znaczny fragment (235 m) ulicy Mostowej jest jedyną w mieście Ostrołęka i powiecie ostrołęckim przeprawą przez rzekę Narew przeznaczoną do ruchu pojazdów ciężarowych i autobusów. Ma on kluczowe znaczenie dla regionu. Jest swego rodzaju węzłem, przy którym ogniskują się drogi krajowe 61 i 53, drogi wojewódzkie 627 i 544. Stanowi jedyne połączenie dla samochodów cięższych w naszym regionie. Przez niego odbywa się ruch autobusowy, karetek pogotowia, straży pożarnej, samochodów dostawczych. Ostrołęka to „zagłębie” transportowe, gdzie aktywność firm przewozowych jest wręcz wyjątkowa na tle całego kraju. Wyłączenie mostu może doprowadzić do dramatycznej sytuacji społeczno-gospodarczej nie tylko miasta i powiatu, ale całego subregionu ostrołęckiego. Wpłynie to również niekorzystnie na przewoźników międzynarodowych, którzy omijając Ostrołękę spowodują wzrost natężenia ruchu i dodatkowego obciążenia konstrukcji dróg alternatywnych takich jak droga krajowa nr 8 czy drogi wojewódzkie nr 614 i 645.”
Wyniki przeglądu wskazują na pogłębiającą się destrukcję mostu i są podstawą do niedostatecznej oceny ogólnego stanu technicznego. Wykonawca przeglądu sugeruje wymianę obiektu, którego remont możliwy jest jedynie w przypadku wyłączenia z ruchu tranzytowego. Wykonana inwentaryzacja szczegółowa pokazała niedostateczny stan techniczny odwodnienia obiektu, urządzeń dylatacyjnych i dźwigarów żelbetowych, by utrzymać klasę obciążenia „E”, wynoszącą 40 ton.
W związku z tym, w celu dalszej eksploatacji mostu przez rzekę Narew w ciągu drogi krajowej nr 61 należy przeprowadzić jego gruntowną przebudowę połączoną z wymianą ustrojów nośnych. W tym roku sporządzimy dokumentację projektową, która naświetli nam zakres potrzebnych prac remontowych. Wiadomo już, że szacowany koszt takiej przebudowy to kwota kilkudziesięciu milionów złotych. Budżet miasta Ostrołęki nie jest w stanie zapewnić tak gigantycznej kwoty, by dokonać kompleksowego remontu mostu tak, by dostosować go do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu drogowego. Jedynym sposobem rozwiązania zjawiska zagrażającego korzystającym z drogi krajowej nr 61 jest wyasygnowanie niezbędnej sumy z budżetu państwa, o co zwracają się do strony rządowej ostrołęccy samorządowcy.