Aktualności

Budujemy przeprawę

Budujemy przeprawę

Trwają prace ziemne związane z budową przeprawy zastępczej przez rzekę Narew. Będzie ona służyć mieszkańcom na czas remontu tzw. starego mostu, który już niebawem zostanie gruntownie przebudowany. O budowie rozmawiamy z Radosławem Parzychem, dyrektorem Wydziału Inwestycji Miejskich.

Panie dyrektorze, czy prace przy przeprawie zastępczej przebiegają zgodnie z terminarzem?
- Tak, wszystko jest zgodne z zakładanym harmonogramem. Obecnie prace przebiegają dwutorowo, montowane są pale przyczółku od strony miasta, po przeciwnej stronie usypywany jest wał, po którym będzie przebiegać droga dojazdowa do mostu.
Obserwujemy potężną maszynę instalującą pale, czy praca kafara nie zagraża budynkom na Starym Mieście?
- Nie. Po pierwsze zastosowano technologię zmniejszania oporu przy wciskaniu pali, po drugie zainstalowano czujniki drgań, które na bieżąco przekazują informacje o wszelkich przekroczeniach drgań. Są one między innymi przymocowane do kościoła farnego.
Na czym polega technologia bezpiecznego palowania przyczółków?
- Pale są potężnymi stalowymi rurami, pustymi w środku. Podczas ich mocowania wewnątrz zbiera się piasek, który w przypadku stawiania większego oporu jest usuwany specjalnym wiertłem, co pozwala na dalsze wciśnięcie pala bez dodatkowego oporu gruntu. Technologia ta została uzgodniona z projektantem przeprawy jako niezagrażająca okolicznym budynkom.
Wielu ostrołęczan pyta, jak będzie wyglądał zastępczy most i czy nie można by na czas przebudowy starego mostu użyć wojskowej konstrukcji pontonowej?
- Z dwóch powodów wykluczyliśmy taką opcję. Po pierwsze wojsko nie mogłoby udostępnić mostu pontonowego na tak długi czas, po drugie przegradzając rzekę zbudowalibyśmy swoistą zaporę, która w okresie zimowym i wysokiego stanu wody nie byłaby w pełni bezpieczna przy zakładanym ruchu. Dlatego też przyjęliśmy koncepcję budowy wysokowodnego mostu kratownicowego z dwoma jezdniami. Na pewno starsi ostrołęczanie pamiętają warszawski Most Syreny – będzie to dokładnie taka sama konstrukcja. Będzie on posadowiony na przyczółkach i przęśle centralnym w nurcie rzeki, na takiej wysokości, by nie zagroziła mu nawet powódź stulecia. Na stalowej konstrukcji zostanie wylana asfaltowa nawierzchnia umożliwiająca normalną komunikację – w przypadku mostu pontonowego byłoby to niemożliwe.

Więcej na temat budowy przeprawy zastępczej w najnowszym numerze Ostrołęki Samorządowej. Zapraszamy do lektury na papierze i stronie internetowej urzędu miasta.

 

Plan miasta
PLAN MIASTA
Panorama miasta na żywo
WIDOK NA PLAC BEMA

NA ŻYWO

Fotogaleria
FOTOGALERIA
Jak załatwić sprawy w urzędzie

Jak załatwić
sprawy w urzędzie
Wybierz kategorię sprawy

E-urząd

E-urząd
Przejdź do BIP

Elektroniczna tablica ogłoszeń

ELEKTRONICZNA
tablica ogłoszeń

POLECAMY
  • E-budownictwo GUNB
  • WFOŚiGW
  • Związek Samorządów Polskich
  • GUM Ostrołęka
  • PISA
  • Narodowe Siły Rezerwowe
  • Inspektor Nadzoru Budowlanego
  • CEIDG
  • MODR
  • MOPR
  • OCK
  • Poradnia psychologiczna
  • ZUS
Do góry